Kouluttajat

profiiliAnna Uusiniitty

FM, Äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja, digikouluttaja, S2-opettaja, draamaopettaja, neuropsykiatrinen valmentaja, ADHD-liiton Strategia-perheohjaaja

Työskentelen joustavan perusopetuksen (JOPO) luokan opettajana yläkoulussa. Tätä ennen olen tehnyt 16 vuoden uran äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana yläkoulussa. Opetustyön lisäksi suunnittelen ja valmistan Creative Commons -lisensoituja avoimia verkko-oppimateriaaleja ja toimin sekä oppilaiden että opettajakollegoiden digikouluttajana. Äidinkielen opetusblogillani Sä osaat! on yli miljoona näyttökertaa! Nyt työn alla on joustavan perusopetuksen tarpeisiin samantyylinen Jopopakki.

Digitaaliset ympäristöt ovat aina kiinnostaneet minua. Pidän siitä, että opettaja voi itse muokata materiaaleja itselleen ja ryhmilleen sopiviksi sekä päivittää niitä nopeastikin ajankohtaisiksi. Omien materiaalien valmistaminen myös helpottaa sisältöjen eriyttämistä juuri omiin tarpeisiin sopiviksi. Digimateriaaleissa tärkeää on myös niiden kustannustehokkuus – oppikirjaton opiskelu säästää koulujen hankintakuluissa ja mahdollistaa entistä sujuvamman eriyttämisen. Viimeiset kuusi vuotta olen opettanut yläkouluryhmiä kokonaan ilman oppikirjaa omien sähköisten oppimateriaalien avulla. Samalla olen kehitellyt yläkoulun äidinkielen opiskeluun sopivaa yksilöllistä opetusmenetelmää. Kun uusi opetussuunnitelma syksyllä 2017 vaati yläkoulun opettajia päivittämään opetus- ja arviointitapojaan, sain kollegojeni kanssa huomata, että me olimme tämän päivityksen jo tehneet!

Opettajana suurin vahvuuteni on ihmisten kohtaamisen taito – ehkä sen vuoksi olen aina ollut erityisen kiinnostunut erilaisista oppijoista. Tämä kiinnostus on vienyt minut työn ohessa opiskelemaan ensin suomi toisena kielenä -opettajaksi, sitten erityispedagogiikan opintojen kautta ratkaisukeskeiseksi neuropsykiatriseksi valmentajaksi. Olen myös ADHD-liiton kouluttama Strategia-perheohjaaja ja Kiusaamisväkivalta-menetelmäkouluttaja. Nykyisessä työssäni JOPO-opettajana pääsen hyödyntämään kaikkea osaamistani monipuolisesti ja kehittymään jatkuvasti itse sekä kehittämään koko koulun toimintakulttuuria ja yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Erityisen painokkaasti olen tehnyt töitä kouluakäymättömien nuorten parissa ja kehittänyt siihen kunnassamme omaa toimintamallia, jonka tulokset ovat olleet todella ilahduttavia! Opetustyön lisäksi teen yrittäjänä neuropsykiatrista valmennusta sekä kouluvalmenuksen yksilö- ja perhetukityötä.

Klikkaa ansioluetteloon, niin näet koulutus- ja työhistoriani sekä esimerkkejä töistäni verkossa!

 

marikaMarika Mäki-Laurila

KM, opinto-ohjaaja, tuotekehittäjä, ilmaisutaidon opettaja, RSMP-koulumotivaatiovalmentaja

Olen monipuolinen ohjausalan ammattilainen,  intohimoinen uusien asioiden oppija sekä työnuudistaja ja kehittäjä. Olen innostuja, kokeilija ja eteenpäin katsoja. Vahvuuteni ovat vuorovaikutusosaaminen,  opiskelu- ja oppimistekniikoiden ja motivaatioteeman tuntemus sekä työnkehittäminen.

Olen pienestä asti ollut kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan. Olen ollut myös pitkään kiinnostunut siitä, miten ja miksi teemme valintojamme eli mikä ihmistä kulloinkin liikuttaa eteenpäin elämässä. Kuuntelen ihmisiä mielelläni ja melko tarkalla korvalla. Voimaannun ihmisten kanssa käydyistä keskusteluista ja saan niistä lähes poikkeuksetta valtavasti ideoita.

Olen ollut syksystä 2004 alkaen yläkoulun oppilaanohjauksen lehtorina. Olen kunnan ainoa päätoiminen oppilaanohjaaja ja olen vastannut koko työurani ajan itsenäisesti koko ohjauksenkentän suunnittelusta, kehittämisestä ja toteuttamisesta koulussamme. Olen tehnyt pitkään kiusaamisen vastaista työtä eri työvälineillä (KiVa koulu, Verso-oppilaidenohjaaja) sekä työrauhaongelmien ja motivaatioteeman parissa. Oppilaanohjaajana olen saanut tehdä ohjausalan työtä hyvin monipuolisesti aina valinnaisaineista yhteishakuun ja TET-jaksoihin, teemapienryhmistä luokkaohjaukseen ja yksilöohjaukseen, oppilashuoltoon ja alakoulun nivelvaiheen tutustumis-ja ryhmäytyspäivät kuin päättöluokan nivelvaihetyöhön. Oppilastyön lisäksi pienellä paikkakunnalla hyvät verkostoitumistaidot ovat olleet ohjaustyön tekemisen elinehto.

Ohjattavani yläkoulussa ovat olleet yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaita, sekä maahanmuuttajia ja huostaanotettuja nuoria. Olen vuosien ajan vetänyt kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille nuorille hyvinvointi-, opiskelutekniikka- ja motivaatioteemaisia pienryhmäohjauksia sekä lukion ainevalintaan että pääsy-ja soveltuvuuskoevalmennukseen liittyviä pienryhmäohjauksia.  Päivätyön lisäksi olen ohjannut mm. avoimen yliopiston opintojen opiskelua sekä erilaisia liikuntakursseja aina 18-vuotiaista nuorista eläkeikäisiin opiskelijoihin kansalaisopistoissa.

Viimeisimmät innostukseni liittyvät psykologiaan, ja olenkin opiskellut psykologian aineopintoja avoimessa yliopistossa sekä RSMP-koulumotivaatiovalmentajaksi. Toisena innostuksen kohteenani on työn(tekemisen) kehittäminen. Kehittävä ja kehittyvä työote on minulle itsestäänselvyys ja luonteenomainen piirre. Olenkin opiskellut tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon ja niihin opintoihin minut johti innostus kehittää vielä enemmän konkreettisesti omaa työtäni ja työntekemisen tapoja. Elämänmottoni ”vierivä kivi ei sammaloidu” näkyy tekemisessäni niin työssä kuin vapaa-ajalla.