KOULUTTAJAT

ANNA UUSINIITTY

FM, digi- ja pelillisyyskouluttaja, JOPO-opettaja, suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja, neuropsykiatrinen valmentaja

Työskentelen joustavan perusopetuksen JOPO-luokan opettajana yläkoulussa. Tätä ennen olen tehnyt 16 vuoden uran äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana yläkoulussa. Opetustyön lisäksi suunnittelen ja valmistan Creative Commons -lisensoituja avoimia verkko-oppimateriaaleja ja koulutan digitaalisten työkalujen hyödyntämisestä opetuksessa ja erityisesti pelillistämiseen ja oppimispeleihin liittyen. Toimin myös oppimispelien freelance-tuottajana ja -konsulttina.

MARIKA MÄKI-LAURILA

KM, opinto-ohjaaja, tuotekehittäjä, ilmaisutaidon opettaja, RSMP-koulumotivaatiovalmentaja

Olen monipuolinen ohjausalan ammattilainen,  intohimoinen uusien asioiden oppija sekä työnuudistaja ja kehittäjä. Olen innostuja, kokeilija ja eteenpäin katsoja. Vahvuuteni ovat vuorovaikutusosaaminen,  opiskelu- ja oppimistekniikoiden ja motivaatioteeman tuntemus sekä työnkehittäminen.

Olen pienestä asti ollut kiinnostunut ihmisistä ja heidän tarinoistaan. Olen ollut myös pitkään kiinnostunut siitä, miten ja miksi teemme valintojamme eli mikä ihmistä kulloinkin liikuttaa eteenpäin elämässä. Kuuntelen ihmisiä mielelläni ja melko tarkalla korvalla. Voimaannun ihmisten kanssa käydyistä keskusteluista ja saan niistä lähes poikkeuksetta valtavasti ideoita.

Olen ollut syksystä 2004 alkaen yläkoulun oppilaanohjauksen lehtorina. Olen kunnan ainoa päätoiminen oppilaanohjaaja ja olen vastannut koko työurani ajan itsenäisesti koko ohjauksenkentän suunnittelusta, kehittämisestä ja toteuttamisesta koulussamme. Olen tehnyt pitkään kiusaamisen vastaista työtä eri työvälineillä (KiVa koulu, Verso-oppilaidenohjaaja) sekä työrauhaongelmien ja motivaatioteeman parissa. Oppilaanohjaajana olen saanut tehdä ohjausalan työtä hyvin monipuolisesti aina valinnaisaineista yhteishakuun ja TET-jaksoihin, teemapienryhmistä luokkaohjaukseen ja yksilöohjaukseen, oppilashuoltoon ja alakoulun nivelvaiheen tutustumis-ja ryhmäytyspäivät kuin päättöluokan nivelvaihetyöhön. Oppilastyön lisäksi pienellä paikkakunnalla hyvät verkostoitumistaidot ovat olleet ohjaustyön tekemisen elinehto.

Ohjattavani yläkoulussa ovat olleet yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaita, sekä maahanmuuttajia ja huostaanotettuja nuoria. Olen vuosien ajan vetänyt kahdeksas- ja yhdeksäsluokkalaisille nuorille hyvinvointi-, opiskelutekniikka- ja motivaatioteemaisia pienryhmäohjauksia sekä lukion ainevalintaan että pääsy-ja soveltuvuuskoevalmennukseen liittyviä pienryhmäohjauksia.  Päivätyön lisäksi olen ohjannut mm. avoimen yliopiston opintojen opiskelua sekä erilaisia liikuntakursseja aina 18-vuotiaista nuorista eläkeikäisiin opiskelijoihin kansalaisopistoissa.

Viimeisimmät innostukseni liittyvät psykologiaan, ja olenkin opiskellut psykologian aineopintoja avoimessa yliopistossa sekä RSMP-koulumotivaatiovalmentajaksi. Toisena innostuksen kohteenani on työn(tekemisen) kehittäminen. Kehittävä ja kehittyvä työote on minulle itsestäänselvyys ja luonteenomainen piirre. Olenkin opiskellut tuotekehittäjän erikoisammattitutkinnon ja niihin opintoihin minut johti innostus kehittää vielä enemmän konkreettisesti omaa työtäni ja työntekemisen tapoja. Elämänmottoni ”vierivä kivi ei sammaloidu” näkyy tekemisessäni niin työssä kuin vapaa-ajalla.

Pidä blogia WordPress.comissa.